موج T مهربان

​​موج  T مهربان 
شکل زیر مدل ساده ای از چرخه ی انقباضی قلب و موجهای ایجاد شده بر اثر آن را نشان میدهد که صدها کیلومتر از آن همه روزه توسط دستگاه های اکو کاردیو گراف در سراسر دنیا ثبت میشوند. 
            

 

  
این امواج منحنی شکل و نوک تیز محصول هماهنگی فرمانهای  صادر شده از اعصاب به عضلات قلب است. در انتهای این شکل می توانید موج مهربان T را ببینید. این موج لحظه ی صدور دستور استراحت برای ماهیچه قلب را به تصویر میکشد. هرچند زمان این استراحت شیرین بسیار کوتاه بوده و معادل دو دهم ثانیه از کل هشت دهم ثانیه ی چرخه ی انقباضی قلب را شامل می شود، ولی همین چرت دسی ثانیه ای در آماده سازی ماهیچه های قلب برای انقباض بعدی نقش کلیدی دارد. 
در حالیکه در طول یک چرخه ی پمپاژ، ماهیچه ها و دریچه های قلب با سرعت منقبض و باز و بسته میشوند تا عملیات خون رسانی به خوبی انجام شود و فرد تنها برای یک ثانیه بیشتر زنده بماند، درست در لحظه ی پایان انقباض بطنی، موج T دستور استراحت را صادر می کند. به دنبال این پیام عصبی سلول ها به مدت دو دهم ثانیه از حالت انقباض خارج شده، خون گیری و استراحت میکنند. 
هرچند سیکل این انقباضات، چرخه ای غیرارادی است اما برخی عوامل بیرونی در ثبات این چرخه نقش مهمی ایفا می کنند. همان گونه که اشاره شد هماهنگی میان اعصاب و عضلات قلب در فرمان پذیری ماهیچه ها و اجرای صحیح روند فعالیت و استراحت عضلات فاکتوری حیاتی است. یکی از عوامل موثر بر روی این چرخه میزان یون پتاسیم موجود در خون است که در اندازه ی طول موج T تاثیر مستقیم خواهد داشت. تا جاییکه بروز هایپو کالمی (پتاسیم پایین) و هایپر کالمی (پتاسیم بالا) در کنار انفارکتوس میوکارد ممکن است علاه بر تغییر در طول موج، موجب معکوس شدن موج T نیز بشوند. شکل زیر تغییر حالت موج T را به دنبال بروز هایپو کالمی شدید نشان میدهد. معکوس شدن موج T پیامدهای ناگواری برای سلامتی به دنبال خواهد داشت که در فرصتی دیگر بدان خواهیم پرداخت.