آن روی ویتامین ها

 


اگر قصد خرید و مصرف مکمل ها و قرص های حاوی ویتامین را دارید، دست نگه دارید !
شاید بعد از خواندن این مطلب نظرتان عوض شد !
کلمه ی آشنای ویتامین از واژه ی یونانی vital amine به معنی آمین حیاتی گرفته شده و معرف ترکیبات ضروری و کم تنوعی هستند که روزانه به میزان بسیار جزئی برای اعمال حیاتی بدن مانند سوخت و ساز مواد غذایی و رشد و نمو و حفظ سلامت اندام ها مورد نیاز هستند.
امیدوارم به کلمات "بسیار جزئی" و "کم تنوع" دقت کرده باشید..
شیشه های حاوی شربت مولتی ویتامین و بسته بندی های شیک مکمل های ویتامین دار خارجی که لیستی از ویتامین های موجود در ترکیباتشان را به رخ میکشند به یاد آورید. باید بگوییم بدن یک انسان بالغ با رژیم غذایی متنوع و مصرف روزانه ی میوه جات و سبزیجات و برخورداری کافی از نور آفتاب به هیچ ویتامین اضافی بصورت مکمل احتیاج ندارد. مگر آنکه اتفاق خاصی برای شما افتاده باشد؛ مثلا باردار شده باشید یا فعالیتهای شدید ورزشی را شروع کرده باشید و یا در شرایط ناخوشایندی مثل ابتلا به انواع سرطان باشید و مجبور به طی دوره شیمی درمانی یا دیالیز شده باشید. در هریک از این حالات با انجام آزمایشهای لازم ویتامین های مورد نیاز بدن شما مشخص شده و پزشک شما آن را تجویز خواهد نمود. 
بدن انسان روزانه به میزان کم در مقیاس میلی گرم و به تعداد کم تنها 9 دسته از انواع ویتامین ها نیاز ضروری دارد. مصرف بیش از اندازه آنها در بدن می تواند خطر آفرین باشد. در این مورد قول معروفی که حتما شنیده اید به این شکل مصداق می یابد که:
      ویتامین گرچه عزیز است ولی      خفه میسازد اگر آید و بیرون نرود !
هرچند کبد و کلیه دو عضو اساسی دفع ویتامین های اضافی بصورت محلول در چربی و محلول در آب هستند ولی ظرفیت مشخصی برای دفع روزانه مواد دارند و مابقی به ناچار در بدن انباشته خواهد شد. این 9 دسته ویتامین نام آشنا عبارتند از ویتامینهای محلول در چربی که شامل A،D،KوE هستند و در کبد متابولیزه میشوند. ویتامین C و خانواده پر جمعیت ویتامین B که محلول در آب هستند و از راه کلیه دفع میشوند. ازدیاد ویتامینهای محلول در چربی در بدن موجب ایجاد مسمومیت، تخریب پوست، بی اشتهایی، خطر انعقاد خون و افزایش احتمال سکته های قلبی و مغزی و در مواردی سرطان پروستات میشوند. همینطورازدیاد ویتامینهای محلول در آب در بدن عوارضی مانند حساسیت به نور، تخریب اعصاب (نوروپاتی)، ایجاد سنگهای کلیوی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان کولون و سینه را به دنبال خواهند داشت. 
در یک جمع بندی باید بیان داشت که سهولت تهیه ی ویتامینها، شما را بی نیاز از تجویز پزشک و انجام آزمایشات تشخیصی نخواهد کرد. 
اکنون میتوانید درباره ی خرید خود سرانه ی مکملهای ویتامینی  تصمیم نهایی خود را بگیرید!