آلزایمر از دیدگاه طب سنتی

آلزایمر در طب ایرانی

از آنجا که مغز یکی از چهار عضو رئیسه بدن میباشد چگونگی عملکرد آن روی سایر اعضای بدن تآثیر به سزایی دارد. از اینرو سلامت آن را ضامن سلامتی روح و جان آدمی می دانند. در حالیکه اکثر منابع طب سنتی طبیعت مغز را سرد و تر میدانند اما امروزه مشخص شده مقدار این سردی تا حدی اندک است که میتوان گفت مزاج مغز معتدل است. به همین دلیل هرگونه سردی بخشی و افزایش اسیدیته ی بدن باعث سردی بیش ازحد مغز وبه خطر افتادن سلامت آن میگردد. بیماری الزایمر نیز نوعی غلبه سردی و تری ویا غلبه سردی و خشکی در بافت مغز میباشد. پس بهترین راه درمان از دیدگاه طب ایرانی گرما بخشی به مغز و تعدیل رطوبت ان است.

توصیه های سنتی 

ـ سریعترین و کوتاهترین راه دستیابی به مروارید داخل صدف جمجمه از طریق بویایی است. از اینرو استنشاق عطرهای گرم طبیعی مانند بوییدن گلاب و مشک بجای استفاده از اسانسها و عطرهای شیمیایی راه حل مناسبی است.               

ـ رژیم غذایی سرشار از سردیجاتی مانند تراریخته ها، کنسروها، ترشی جات، محصولات فریزری، آبزیان پرورشی و فست فودها را باید با مواد غذایی گرم و لطیف و مفید مثل میوه های فصل، سبزیجات تازه، گس مزه ها و عرقیات مناسب طبع جایگزین نمود تا علاوه بر اصلاح مزاج سلامت بدن نیز حفظ شود.

ـ تو صیه هایی از قبیل: خوردن روزانه یک عدد سیب، حذف نکردن برنج از رژیم غذایی، استفاده کردن از شکر سرخ و قهوه ای، دود کردن کندر درمحیط خانه و استفاده روزانه حداقل   ۱۵ دقیقه از نور مستقیم افتاب راهکارهایی ساده برای پیشگیری از الزایمر است.

ـ مادرانی که نوزادان خود را شیر میدهند به میزان  ۲۲ درصد در برابر آلزایمر مصونتر میمانند.

ـ اعتدال در مصرف ادویه ها و غذاهای تند که موجب سوختن و رسوب صفرا در بدن میشوند نیز بسیار مهم است.

-یبوستهای طولانی با مسموم کردن خون میتواند سلولهای مغز را تحت تاثیر قرار داده و باعث تخریب آنها شود.

ـ پرهیز از شرایط استرس زا و دوری از عصبانیت لازم است زیرا این رفتارها باعث افزایش اسیدیته خون و سرد شدن اندامها میشود.

ـ تحرک روزانه علاوه بر افزایش سرعت گردش خون دربدن باعث کمک به دفع مواد زاید از طریق تعریق شده و سطح سلامتی بدن را بالا می برد.

سخن پایانی

افراد مبتلا به آلزایمر فقط حافظه اطلاعاتی خود را از دست می دهند در حالیکه حافظه عاطفی آنها کاملا سالم باقی می ماند. آنان احساساتی از قبیل غم، شادی، هیجان و ترس را تجربه می کنند و فقط علت آن را به یاد نمی آورند. پس به حمایت عاطفی بیشتری نیاز دارند.