فروش مال غیر

 

 

درست و بی درد سر معامله کنیم؛

همه ی ما این روزها لابه لای خوشی ها و نا خوشی های زندگی، به دنبال راهی برای بهتر کردن حال دلمان و همچنین حال اقتصاد زندگیمان هستیم.

در این مقاله روی سخنم با کسانیست که قصد دارند برای سرمایه گذاری مطمئن و بهتر شدن حالشان اندک پس اندازی ! که دارند را به ویلا یا زمین در مناطق خوش آب و هوای کشور تبدیل کنند . باید بگویم فکرتان حرف ندارد اما مراقب باشید که اگر اطلاعاتتان در مورد معاملات اموال غیر منقول و منطقه ی مورد نظرتان کامل نباشد، ممکن است نتیجه  به دست آمده درست عکس هدفی باشد که دنبال میکردید و حالتان نه تنها بهتر نمیشود بلکه اصطلاحا" از چاله به چاه خواهید افتاد.

اما خیلی هم جای نگرانی نیست با ما همراه باشید تا نکات لازم و مهم در انجام معاملات را به ساده ترین زبان در اختیارتان قرار دهیم.

در ابتدا باید بدانیم برای درست بودن اصل معامله چهار شرط کلی وجود دارد که عبارتند از:

- قصد طرفین و رضایت آن ها بر انجام معامله

- اهلیت طرفین معامله

- معین بودن موضوع مورد معامله 

- مشروعیت جهت معامله

عدم دقت و توجه طرفین معامله به هریک از این ارکان می تواند موجبات ضرر و زیان و ابطال معامله را به همراه داشته باشد. در سال های گذشته پرونده های با موضوع « فروش مال غیر » که نقض آشکار اصل مشروعیت معامله در آنها مشهود می باشد رشد قابل توجهی داشته است. بله تعجب نکنید، فروش مال غیر رفتار متقلبانه و مجرمانه ای است که در پی سهل انگاری در احراز مالکیت و شناسایی مالک واقعی مال مورد معامله رخ میدهد. همانطور که از نامش پیداست فروش مال غیر یعنی فروشنده عامدا" و به قصد ضرر رساندن به مالک اقدام به فروش مالی میکند که بر آن هیچ تسلطی از نوع مالکیت ندارد و در واقع مال در مالکیت شخص حقیقی یا حقوقی دیگری است. از آن جایی که ویلا ، خانه و زمین جزء اموال غیر منقول میباشد در این مقاله به فروش اموال منقول اشاره ای نداریم.

قبل از خرید خانه ، ویلا و زمین چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

باید سند مبنی بر مالکیت فروشنده را رویت کنیم و از صحت و قانونی بودن آن یقین حاصل کنیم. قبل از خرید از اداره ی ثبت املاک استعلام بگیریم و مطمئن شویم ملک مورد نظر قبل از ما به شخص دیگری واگذار نشده باشد. حتما از اداراتی مانند منابع طبیعی، اوقاف، بخشداری، دهیاری و... استعلامات لازم را بگیریم که یقین حاصل کنیم ملک جزء اراضی ملی، اوقاف و از این قبیل نباشد. اگر زمین یا ملک مشاعی خریداری میکنید حتما از فروشنده بخواهید حدود اربعه ملک را در قولنامه به صورت کامل و واضح مشخص کند تا هیچ ابهامی در تحویل ملک و موقعیت مکانی آن نباشد. از ارزش و قیمت متعارف ملک در محل مطمئن شوید تا با قیمت مناسب خرید کنید. حتی الامکان از معاملات قولنامه ای پرهیز کنید و املاکی را انتخاب کنید که در اسرع وقت بتوانید نسبت به درخواست سند تک برگ به نام خودتان اقدام کنید.

اگر به این نکات قبل از انجام معاملاتتان توجه کنید در دام شیادانی که مبادرت به فروش مال غیر میکنند و تعدادشان نیز کم نیست، نخواهید افتاد.

اگر در دام فروش مال غیر افتادیم چه کنیم ؟

طبق ماده 390 قانون مدنی چنانچه پس از پرداخت وجه یا ثمن معامله مشخص شود مورد معامله یا همان مبیع متعلق به شخص دیگری غیر از فروشنده است، فروشنده ضامن است و طبق ماده ی 391 فروشنده موظف است ثمن معامله که همان وجه پرداختی مشتریست را مسترد نماید و در صورت جهل مشتری به مستحق للغیر بودن مال مورد معامله فروشنده موظف است کلیه ی خسارات وارده به مشتری را جبران نماید .

بهترین، سریعترین و کم هزینه ترین راه، ثبت شکایت کیفری علیه فروشنده ی مال غیر، نزد مراجع قضایی ذی صلاح است تا با بررسی پرونده توسط مقامات صالح مربوطه، مجرم به سزای عمل غیر قانونی خود و متضرر به حقوق قانونیش برسد .

در این مقاله سعی کردیم به ساده ترین زبان به بررسی جرم فروش مال غیر و راهکارهای قبل و بعد از گرفتار شدن در این دام بپردازیم، امید است مفید فایده واقع شده باشد .