تنظیم دادخواست

تنظیم دادخواست درست و بی نقص

برای بسیاری از ما پیش آمده که در مورد موضوعی خاص خود را صاحب حق میدانیم و برای احقاق حقمان باید به مراجع ذی صلاح مراجعه کنیم. در این موارد باید از شخص یا اشخاصی که حق ما را پایمال کرده اند، به مرجع ذی صلاح شکایت کنیم، مقدمه ی این امر و در واقع شروع پروسه ی احقاق حق از طریق تنظیم دادخواست توسط خواهان ( شاکی ) انجام میگیرد.

تقدیم دادخواست

برای اینکه دعاوی مختلف در مراجع ذی صلاح رسیدگی شود نیاز به تقدیم دادخواست است. دادخواست را باید به دفتردادگاه صالح تسلیم کرد، در نقاطی که دادگاه دارای شعب متعدد باشد دادخواست تقدیم دفتر شعبه ی اول دادگاه میشود.

زمان قانونی اقامه ی دعوا

تاریخ رسید دادخواست به دفتر دادگاه، تاریخ اقامه ی دعوا محسوب میشود.

شرایط صحت دادخواست

برای اینکه دعاوی راه درست و قانونی خود را طی کند، باید اصول مربوط به تنظیم دادخواست توسط خواهان کاملا رعایت شود.

در قدم اول دادخواست باید به زبان فارسی و روی برگه های چاپی مخصوص نوشته شود و اطلاعات لازم، کامل و دقیق در آن درج شده باشد. اطلاعات مورد نیاز به شرح زیر است:

  • نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی الامکان شغل خواهان ( در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم دادگاه شود، مشخصات وکیل نیز باید قید شود. )
  • نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده
  • تعیین خواسته ی شاکی و بهای آن مگر آنکه خواسته ی شاکی مالی نباشد یا بهای آن مشخص نباشد .
  • بیان تعهدات و جهاتی که خواهان طبق آن ها خود را مستحق مطالبه ی خواسته می داند.
  • آنچه خواهان از دادگاه درخواست دارد.
  • ذکر تمامی ادله و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود به آن ها استناد می ورزد، اعم از اسناد و نوشته جات، اطلاعات مطلعین و ...، اگر گواهی شهود نیز جزء ادله باشد باید نام، مشخصات و محل اقامت شهود نیز به طور دقیق بیان شود.
  • امضاء دادخواست دهنده و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت وی

این هفت مورد شروط اصلی و ظاهری دادخواست می باشد و باید کامل و دقیق رعایت شوند تا دادخواست مورد پذیرش دفتر دادگاه قرار گیرد.

موارد توقیف یا رد دادخواست

پس از پذیرفته شدن دادخواست موارد دیگری نیز وجود دارد که در صورت عدم انجام آن ها توسط خواهان، دفتر دادگاه قرار توقیف یا رد دادخواست را صادر میکند. این موارد به شرح زیر است:

  • به دادخواست و پیوست های آن باید تمبر الصاق شود و یا هزینه ی تمبر طبق ضوابط پرداخت شود، در غیر این صورت دادخواست توقیف می شود .
  • در صورتی که هر کدام از اصول ظاهری تنظیم دادخواست که قبلا به آن ها اشاره شد رعایت نشده باشد، طبق مقررات نقص دادخواست ظرف دو روز به خواهان اطلاع داده می شود و در صورت عدم رفع نقصان در موعد مقرر شده، قرار رد دادخواست توسط مدیر دفتر دادگاه صادر می شود .

پیوست های دادخواست

خواهان می بایست رونوشت یا تصویر اسناد خود را پیوست دادخواست نماید. این رونوشت ها باید در مراجع ذی صلاح برابر با اصل شده باشند.

اگر دادخواست به زبان فارسی نباشد، ترجمه ی گواهی شده ی آن نیز باید پیوست گردد.

در صورتی که دادخواست توسط ولی، قیم، وکیل یا نماینده ی قانونی خواهان تقدیم شده باشد در آن صورت رونوشت سندی که بیانگر و اثبات کننده ی سمت شخص باشد نیز باید پیوست گردد.

از دادخواست و کلیه ی پیوستها باید دو نسخه تهیه شود که یک نسخه ی آن تقدیم دادگاه می شود. در صورت تعدد خوانده به تعداد آن ها نیز باید رونوشت تهیه شود.

 رعایت این موارد موجب می شود، دادخواستی کامل و بی نقص به دفتر دادگاه ارائه کنیم. پس از آن مدیر دفتر پرونده را تکمیل کرده و فورا تقدیم دادگاه می کند تا برای تعیین وقت دادرسی اقدامات لازم صورت گیرد.

هرچه دادخواست درست تر و کامل تر تنظیم شود و پیوست ها مطابق ضوابط و کامل باشند، روند دادرسی و احقاق حق بی نقص تر و سریعتر انجام می گیرد.

امید است در این مقاله توانسته باشیم گامی مفید و مٶثر در جهت رفع ابهامات تنظیم دادخواستی درست و بی نقص برداشته باشیم.