معاونت در جرم

معاونت در جرم و مصادیق آن

در برخی مواردِ ارتکاب جرایم پیش می آید با اینکه مباشر و انجام دهنده ی جرم شخص دیگریست اما شخص یا اشخاصی به نحوی از انحاء نقش مهم و بسزایی در انجام گرفتن جرم داشته اند، قانونگذار نیز از اهمیت نقش آن ها غافل نبوده و از آنان به عنوان معاونین جرم یاد کرده است .

معاون جرم کیست؟

شخص یا اشخاصی که عمداً و از روی آگاهی، بدون دخالت مستقیم در عملیات اجرایی جرم با رفتار خود وقوع جرم را ممکن و آسان می سازند و یا به نحوی مباشر را به ارتکاب جرم برمی انگیزند .

این رفتارها که در واقع عنصر مادی معاونت در جرم می باشند به صورت های گوناگون تحقق میپذیرد، از جمله :

  • به صورت ترغیب، تهدید، تطمیع و تحریک مباشر به ارتکاب جرم و یا به وسیله ی دسیسه و فریب و نیرنگ یا سوء استفاده از قدرت و منصب موجبات وقوع جرم را مهیا کند .
  • هر کس عمداً و آگاهانه، وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند و یا راهکارهای ارتکاب جرم را به مباشر ارائه دهد.
  • هر کس وقوع جرم را تسهیل و ممکن کند .

شرایط لازم برای احراز معاونت در جرم    

در معاونت جرم دو عنصر وحدت قصد و تقدم یا اقتران زمانی میان رفتار معاون و عمل مباشر شرط است. یعنی معاون باید قبلاً به صورت تبانی یا در لحظه به صورت تفاهم همان نتیجه ای را بخواهد که خواسته ی مباشر جرم نیز هست. در صورتی که عمل مباشر شدید تر از خواسته ی معاون باشد مجازات معاون متناسب با جرم خفیف تر محقق خواهد شد.

شرایط مجازات معاونین جرم

زمانی معاونت در جرم قابل مجازات خواهد بود که شخصی غیر از مباشر جرم، جرمی را که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد مساعدت و یاری کرده باشد.

در صورتی که مرتکب اصلی مجنون یا صغیر باشد و به این دلایل قابل تعقیب نباشد، هیچ تاثیری در تعقیب و مجازات معاون جرم ندارد.

در قوانین گذشته معاونین جرم به حداقل مجازات مباشر محکوم می شدند که این قانون دیگر منسوخ شده و باتوجه به جرایم مختلف برای معاونین مجازات تعیین می شود.

در این مقاله بر آن بودیم تا شمایی کلی از معاونت در جرم را به تصویر بکشیم، برای اطلاع از مجازات معاونین جرایم مختلف به قانون مجازات های اسلامی مراجعه نمایید .