گردشگری و صنایع مرتبط با آن

گردشگری و صنایع مرتبط با آن

 

در طول سال‌ها، گردشگری به یک فعالیت جهانی محبوب تبدیل شده است. گردشگران بسته به ماهیت و هدف سفر خود به امکانات و خدمات خاصی نیاز دارند. این امر باعث ایجاد طیف گسترده ای از فعالیت‌های تجاری شده است که گستره صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده اند. بنابراین سفر و گردشگری امروزه در برگیرنده تعداد وسیعی از صنایع مرتبط است که در این مقاله به مهمترین آنها اشاره می گردد:

 

تاسیسات گردشگری اقامتی

 

تاسیسات گردشگری اقامتی مؤسسات تجاری هستند که محل اقامت، غذا و سایر خدمات مهمان را ارائه می دهند و هتل از مهمترین این تاسیسات گردشگری می باشد. از دیگر گونه های رایج تاسیسات گردشگی می توان از هتل آپارتمان، مسافرخانه و اکوکمپ  نام برد. در صنعت مسافرت و گردشگری، تاسیسات گردشگری نقش بسیار مهمی ایفا می کند، زیرا همه گردشگران به مکانی برای اقامت در مقصد خود نیاز دارند و علاوه بر آن خواستار دریافت خدمات و امکانات بسیاری که متناسب با نیازها و سلیقه های خاص آنها باشد، می باشند.

 

رستوران ها و مراکز پذیرایی

 

رستوران ها مراکز خرده فروشی هستند که غذاها و نوشیدنی های آماده را به مشتریان ارائه می کننددر صنعت سفر و گردشگری، رستوران‌ها و سایر مراکز غذا و نوشیدنی بسیار مهم هستند، زیرا یکی از اهداف گردشگران این است که غذاهای محلی مکان‌هایی را که بازدید می‌کنند تجربه نمایند.

 

فروشگاه ها و مراکز خرید

 

خرید کالاهای مورد نیاز گردشگران یکی از جنبه های اقتصادی بسیار مهم گردشگری است زیرا گردشگران در سفر به دنبال تامین مایحتاج روزمره خود بوده و همچنین به دنبال یادگاری و سوغاتی می گردند. در سال‌های اخیر، برخی از شهرهای جهان به عنوان مقاصد خرید معرفی شده‌اند تا با عرضه محصولات مختلف مانند پوشاک، کالاهای الکترونیکی، جواهرات و عتیقه‌جات، افراد علاقه‌مند به خرید را جذب نمایند. نیویورک، پاریس، لندن و میلان در ایتالیا به عنوان مقاصد گردشگری با هدف مد گرایی در جهان مشهور هستند.

 

صنعت حمل و نقل

 

حمل و نقل به معنی جابجایی افراد و کالاها از مکانی به مکان دیگر است. با گسترش گردشگری، صنعت حمل و نقل نیز توسعه می یابد. وجود زیرساخت های مناسب در مقاصد گردشگری، برای موفقیت هر شرکت مسافرتی امری ضروری به شمار می رود.

 

آژانس های مسافرتی

 

آژانس های مسافرتی نقش بسیار مهمی را در صنعت گردشگری ایفا می کنند، زیرا برنامه سفر مشتریان خود را برنامه ریزی کرده و هماهنگی های لازم را برای سفر، اقامت و گشت و گذار آنها انجام می دهند و علاوه بر آن شرایط دریافت پاسپورت، ویزا و سایر مدارک مورد نیاز آنها را تسهیل می کنند.

 

راهنمایان تور

 

می توان گفت یک راهنمای تور عناصر مختلف یک تور گردشگری را مونتاژ می کند. راهنما، جزئیات تور و سفر را برای ایجاد سفری پربارتر برنامه ریزی می کند. امروزه در جهان تعداد راهنمایان  رو به افزایش بوده و وجود آنها نقش مهمی در صنعت سفر و گردشگری ایفا می کند.

 

جاذبه های گردشگری

 

بازدید از جاذبه های گردشگری امر مورد علاقه بیشتر گردشگران است، این جاذبه می تواند یک مکان فرهنگی مانند موزه، مکانی طبیعی مانند جنگل و یا سایر جاذبه ها باشد. جاذبه های گردشگری را می توان اصل اساسی صنعت گردشگری دانست.

 

صنایع فرهنگی، صنایع دستی و هنرهای سنتی

 

این صنعت شامل ایجاد، تولید و توزیع کالاها و خدماتی هستند که ماهیت فرهنگی داشته و معمولاً دارای حقوق مالکیت معنوی می باشند .از آنجایی که گردشگران دوست دارند از مکان های با اهمیت فرهنگی بازدید کنند و از فرهنگ آن منطقه آگاهی یابند، تولید و عرضه صنایع فرهنگی برای توسعه صنعت سفر و گردشگری بسیار اهمیت دارد.

 

صنایع مرتبط با اوقات فراغت، تفریح ​​و ورزش

 

منظور از اوقات فراغت زمانی است که در خارج از کار و فعالیتهای ضروری خانگی صرف می شود. تفریح ​​یا سرگرمی گذراندن زمان به شیوه ای است که برای شادابی بخشیدن به بدن یا ذهن طراحی شده است. درحالی که اوقات فراغت بیشتر شبیه نوعی سرگرمی یا استراحت است، تفریح ​​نیاز به مشارکت فعال به شیوه ای طراوت بخش دارد.

از آنجایی که مردم در مناطق ثروتمند جهان به طور فزاینده ای سبک زندگی بی تحرک دارند، نیاز به تفریح در این کشورها ​​افزایش یافته است. از این روی سفر به مقاصدی که مجهز به مراکز تفریحی پیشرفته هستند امروزه نقش مهمی در بخش سفر و گردشگری دارد. همچنین سفر به منظور برگزاری یا شرکت در مسابقات ورزشی نیز بخش مهمی از صنعت گردشگری امروزی می باشد.